De 'pergola'

Tweede Kamer wil andere oplossing voor 'pergola', aldus een kop in de NRC van 13 juli.
Met de 'pergola' wordt een gedeelte bedoeld van het 3 km lange viaduct bij Hoogmade dat ontworpen is om de komende Hoge Snelheidslijn over de A4 te voeren. Over 600 meter zal het op betonnen pilaren 10 meter boven het maaiveld het landschap beheersen. Het wordt er in dit land niet mooier op.
Bewonersgroepen dringen al jaren aan op een alternatief. De minister stelt dat de andere oplossing, verdieping van de A4, 45 miljoen duurder is.
De Tweede Kamer zal er na het reces op terugkomen. PvdA en CDA zijn kritisch.

Bij het dorpje Lathen in Duitsland staat een 'pergola' in optima forma. Hoog boven het maaiveld op betonnen pilaren ligt er de proefbaan van de magneetzweefbaan.
Een paar jaar geleden bracht ik er een bezoek. Een mooi staaltje techniek. Een 'treinstel' zonder wielen wordt door afwisselend geïnduceerde magneten met enorme snelheid voortgestuwd. De commissarissen van de koningin van Groningen, Friesland, Drenthe willen zo'n baan tussen Schiphol en Groningen, om het noorden ook op te stoten in de vaart der economieën. De PvdA fractie in de Tweede kamer zou er niet onwelwillend tegenover staan. Geen 'pergola' van 600 m., maar wel een van 160.000 m.?

Koos de Beus

hoofdmenu    inhoudsopgave    archief    over 'tKA   

Updated: 4 september 2000