Shalom

over de vrede der dapperen

Y. Zamir is vredesactivist en woonachtig in de kibboets Ein Dor. Hij is lid van een organisatie van ‘Palestijnse en Israëlische beroofde ouders’. Deze organisatie komt regelmatig bijeen teneinde elkaar te steunen in het verdriet vanwege hun dierbaren die zijn omgekomen in het Israëlisch-Palestijnse conflict. Ook doen zij een appčl aan politici van beide volkeren, alsmede aan het publiek, de zinloze oorlog te stoppen en tot een duurzame en rechtvaardige vrede te komen. Zamir’s zoon kwam in 1982 om het leven in Libanon.

Toen ik in Gaza was, begreep ik voor ’t eerst de werkelijke betekenis van de uitdrukking ‘Vrede der dapperen’.
Y. Guterman en ikzelf zaten in een kleine kring met ‘beroofde ouders’ die voor de vrede zijn. Yaakov (Guterman) en ik waren ouders van jongemannen, Raz en Yaron, die naar Libanon waren gestuurd om daar de Palestijnen van Fatah te verdrijven. En hier zaten we dan samen met Palestijnse ouders wier kinderen waren gedood!

Tijdens de eerste nacht van de oorlog, 6 juli 1982, doodde Raz een Palestijn die Yaron had kunnen doden. Raz op zijn beurt werd door een andere Palestijn gedood. En hier zaten wij allemaal samen, ondanks en vanwege dit alles, om alles voor de vrede te doen wat maar in onze mogelijkheid lag.
Zonder iets te vergeten of diegenen te vergeven die onze kinderen naar die onnodige en oneindige oorlog hebben gestuurd – legden wij de laatste bloemen op de graven van onze zonen, verlieten wij de begraafplaats, lopend in de richting van de vrede en de toekomst, die het ons en onze kinderen mogelijk moet maken te leven voor ons land in plaats daarvoor te sterven!

Desondanks is er geen ‘overeenkomst’ tussen ons. Wij, de Israëli’s zouden de moed van de Palestijnse families die ons hebben willen ontmoeten, moeten waarderen en respecteren, omdat zij hiermee gevaar lopen terwijl er voor ons nauwelijks risico bestaat. Verschillende Palestijnen vroegen ons zelfs geen media toe te laten bij de bijeenkomst, vanwege dreigementen van Hamas.

De ‘Palestijnse en Israëlische beroofde ouders’ hebben zichzelf een gecompliceerde taak opgelegd. Proberen de orthodoxe gemeenschap ervan te overtuigen dat er een compromis voor Jeruzalem moet komen en dat het redden van mensenlevens niet alleen in overeenstemming is met de geboden van het Judaďsme, maar ook de nakoming daarvan inhoudt.

Jan Baan

Bron: “De Brug” (SIVMO en JPD)

hoofdmenu    inhoudsopgave    archief    over 'tKA   

Updated: 20 december 2000