Cairo Café, wens en werkelijkheid |
2001 nr. 2
hoofdmenu
inhoudsopgavearchiefover 'tKAuw reactie |
Na de voorstelling van Cairo Café was het een ogenblik stil. Daarna barstte er een enthousiast applaus los. Cairo Café had het publiek geboeid en overrompeld. Niet alleen vanwege de bijzondere theatrale vorm met de korte scènes en een decor met rolluiken, maar ook door het schitterende, inlevende spel van Ingeborg Elzevier (Emmie) en Sabri Saad El Hamus (Mahmoud). Weliswaar een tegenstelling van twee speelstijlen, maar niettemin een samengaan van emotie, ratio en kunst, met als doel politieke vragen op te roepen. Het decor lijkt wel een trukendoos. Twee hoge als flats uitziende decorstukken verbergen allerlei ruimtes. Door op een knopje te drukken gaat een luik met een flinke klap open of dicht. Er verschijnt of verdwijnt zo een café, een jukebox of er komen stoelen, zelfs kopjes koffie te voorschijn. Alles naar Brechts 'episch' theater om de toeschouwer tot nadenken te brengen. De Boer laat echter toe dat er ontroering is. Ingeborg Elzevier, lief en schitterend als Emmie en Sabri Saad El Hamus overtuigend als de vertrapte, maar teerhartige Mahmoud ontroeren ons door hun prachtig, inlevend spel. Als Emmie even uitrust op het terras van Cairo Café begint de idylle tussen haar en Mahmoud. Zij dansen op dezelfde muziek uit de jukebox wanneer aan het einde hun liefde weer opbloeit. Maar eerst zal spot, discriminatie en agressie hen achtervolgen. Alle mensen, ook haar kinderen, keren zich van Emmie af. Haar schoonzoon meent dat zijn werkloosheid te wijten is aan de 'vreemdelingen', dus ook aan Mahmoud. Vreemdelingenhaat die riekt naar het Vlaams Blok maakt de toestand voor Emmie en Mahmoud onhoudbaar. Zij vervreemden van elkaar.
De Boer toont hier meer dan Fassbinder, oog te hebben voor de maatschappelijke situaties en de problemen waarin zowel autochtonen als allochtonen zich bevinden*. Hij legt culturele verschillen bloot en kiest daarom voor een ander einde dan Fassbinder. |
|
hoofdmenu
inhoudsopgave
archief
over 'tKA
Updated: 20 april 2001 |